La plantilla de l’ens reclama mesures organitzatives que garanteixin una atenció digne i adequada a la ciutadania i els ajuntaments de la comarca
La plantilla del Consell Comarcal emprendrà en els propers dies una sèrie d’accions per demanar una major implicació de la Institució en la garantia dels serveis que presta a la ciutadania i els ajuntaments de la comarca. Al llarg darrer any, la greu crisi sanitària provocada per la covid-19 ha agreujat alarmantment la crisi social i econòmica que viu la comarca des de fa anys, i que fa que àmplies capes de la societat de la nostra comarca s’hagin vist abocades a resistir aquesta situació en condicions de gran vulnerabilitat i precarietat. En aquest context, i com a conseqüència d’una interpretació restrictiva del marc legal i la manca de planificació per part dels responsables del Consell Comarcal, 9 professionals de l’ens adscrits a serveis essencials seran cessats en els propers mesos, ja que finalitza el seu període de tres anys d’interinatge. Per tant, quedaran afectats els serveis als quals estaven adscrites aquestes nou persones: serveis socials i protecció civil. És a dir, serveis que estan a primera línia d’atenció de la greu crisi social i sanitària provocada per la pandèmia i que, evidentment, continuen sent plenament necessaris. El Consell Comarcal no té una previsió clara de substitució per aquests professionals i no assegura la continuïtat professional un cop siguin cessats els treballadors i les treballadores que actualment estan prestant aquests serveis essencials.
L’assemblea de treballadors i treballadores, celebrada el passat 24 de març, va acordar reclamar a la institució que prengués les mesures organitzatives necessàries per tal d’evitar que es posi en risc la prestació dels serveis i una atenció adequada a la ciutadania de la comarca, com a conseqüència de canvis constants de professionals. En aquest sentit, la Junta de Personal del Consell Comarcal considera que «la Institució ha de poder garantir de la manera més àgil possible la continuïtat de la plantilla de treballadors, sense perdre el bagatge valuós dels professionals actuals que al llarg dels anys han exercit la seva tasca de manera responsable i eficient». Per aquest motiu reclama als responsables polítics del Consell Comarcal una millora en el sistema de les borses de treball, una millor planificació i una millora en la gestió de la política comunicativa, alhora que trasllada la necessitat d’actuar amb valentia política i emprar els mecanismes legals previstos per estudiar una estabilització adequada de la plantilla del Consell Comarcal, per tal de reduir l’alta taxa de temporalitat i precarietat de la plantilla actual. Aquesta afecta especialment els serveis essencials provocant un impacte clarament negatiu en els ajuntaments, als quals el Consell Comarcal presta servei, i en la ciutadania que, en un context d’extrema precarietat, veu limitat el dret a rebre una atenció digne i adequada.
L’origen de la mobilització es troba en el manifest Som serveis essencials. La ciutadania de l’Alt Empordà té dret a una atenció digne, promogut per professionals de l’àrea de Benestar del Consell Comarcal, que ha comptat amb el suport de la majoria de treballadors i treballadores de l’àrea. El manifest, que va ser presentat a la Institució el 18 de març, expressa el malestar de la plantilla de l’àrea per la gestió dels serveis essencials en el context actual de crisi social i sanitària que, en els propers mesos, generarà una desatenció de la ciutadania de la comarca com a conseqüència dels canvis de personal, el cessament de professionals sense que s’hagin cobert els seus llocs de treball i la poca celeritat en la cobertura de les baixes laborals. En el mateix manifest es reclamava als responsables polítics del Consell Comarcal mesures per evitar aquestes situacions, que a dia d’avui encara no s’han produït.