El local de serveis socials no compleix encara els requisits mínims i el personal de serveis socials es veu obligat a atendre la ciutadania a les escales exteriors de l’equipament municipal
Els treballadors i les treballadores municipals de serveis socials de l’Ajuntament de Figueres han iniciat una seguit d’accions per tal de denunciar les condicions en què es veuen obligats a treballar i que s’han vist agreujades a partir de la pandèmia.
Fa 3 anys que es va inaugurar un local de serveis socials que no havia finalitzat les obres, i que a data d’avui no compleix els requisits mínims legals perquè es pugui fer atenció a la ciutadania ni treballar-hi amb garanties de salubritat.
La pandèmia ha evidenciat aquest fet, donat que l’ajuntament no ha pogut tornar a obrir-lo, i és una incògnita quan podran esmenar les greus mancances que impedeixen la reobertura i, per tant, l’atenció a la ciutadania de Figueres. Espais sense ventilació, atenent a la població a 32 graus a l’estiu i a 14 graus a l’hivern, també greus goteres. Les portes d’emergència estan tancades amb clau, el recinte no disposa de plànol indicant rutes d’evacuació ni pla d’autoprotecció i les sortides d’incendis no estan senyalitzades… Entre altres, exigències bàsiques per obtenir la llicència d’activitat si fos una empresa privada. Ens preguntem com un ajuntament és capaç de ser estricte amb el compliment normatiu al privat, denegant llicències quan no es compleixen criteris cívics, mentre que en oficines municipals no procuren per complir uns mínims legals abans que hi entri cap treballadors o ciutadà.
El personal de serveis socials es veu obligat a atendre la ciutadania a les escales exteriors de l’equipament municipal. No s’ha habilitat un punt d’accés alternatiu d’atenció, cap punt de referència. El personal es veu obligat a treballar en un lloc que no és apte, i que hauria de acollir 31 treballadors i treballadores es entre personal tècnics, estudiants en pràctiques, cos administratiu i de recepció. I no són poques tampoc les persones que s’han d’atendre: 3.026 famílies que tenen algun procés, petició o tràmit amb els tècnics, a més de 200 unitats familiars noves que cada que fan arribar les seves peticions, tràmits o consultes de manera telefònica i/o telemàtica. Aquests fets dificulten el treball social en tota la seva essència.